SUSEC, Swedish University information SECurity group
SUSEC är en oberoende ideell förening för samverkan inom Informations- och IT-säkerhetsområdet vid universitet och högskolor samt närstående organisationer som betjänar högre utbildning och forskning. Som exempel på sådana närstående organisationer kan nämnas SUNET-anslutna muséer med forskningsanknytning.
Föreningen skall verka i första hand inom Universitets- och Högskolevärlden för
samt att vara remissorgan inom området och att vara en länk till omgivande och närstående grupper.
Till medlem i föreningen antas främst person som är anställd vid organisation enligt §2, och som i väsentlig omfattning arbetar med informationssäkerhet. Vidare kan till medlem antas person som på annat sätt kan tillföra föreningen kunnande inom området. Medlem antas av styrelsen. Medlem som övergår till annan tjänst än som avses ovan förlorar automatiskt sitt medlemsskap om inte styrelsen särskilt medger fortsatt medlemsskap. Medlem kan uteslutas, då skall minst två tredjedelar av deltagarna vid ordinarie eller extra möte besluta om detta.
Föreningens högsta beslutande organ är årsmötet. Årsmöte får kombineras med ordinarie medlemsmöte.
Vid årsmötet skall följande ärenden behandlas:
Vid årsmöte skall beslutas i vilken mån styrelsen till sig kan få delegerat att utse föreningens representanter i olika organ. Beslut vid årsmöte fattas av de närvarande med enkel majoritet. Röstning med fullmakt medges inte. Kallelse till årsmöte skall utsändas senast tre veckor före mötet, elektroniska media får användas. Förslag till ärenden som skall behandlas vid årsmötet skall vara inkomna till styrelsen senast två veckor före årsmötet. Om styrelsen eller minst en tredjedel av medlemmarna finner det påkallat skall extra årsmöte hållas.
Medlemsmöte skall hållas två gånger per år och kallelse utsändas senast tre veckor innan.
Styrelsen består av minst fem ledamöter, ordförande, sekreterare, kassör samt 2 övriga ledamöter. Styrelsens ledamöter bör representera olika universitet och högskolor. Styrelsen är beslutsför då minst tre ledamöter är deltagande i beslutet. Styrelsemöten får hållas med utnyttjande av tekniska hjälpmedel såsom videokonferens och liknande.
Föreningens firma tecknas av styrelsen gemensamt eller de personer som styrelsen utser.
För revision av räkenskaper skall en revisor och en ersättare utses vid årsmötet.
Vid sammanträden inom styrelsen samt vid årsmöte och medlemsmöte skall protokoll respektive minnesanteckningar föras.
Eventuell medlemsavgift fastställs vid årsmötet efter förslag från styrelsen.
Föreningens räkenskapsår och verksamhetsår utgörs av tiden 1 juli till 30 juni.
För upplösning av föreningen krävs beslut med minst 2/3 av antalet närvarande röstberättigade vid två på varandra följande årsmöten varav minst ett ska vara ordinarie årsmöte. Om beslut fattas om att föreningen ska upplösas ska föreningens tillgångar, efter revisorernas godkännande av räkenskaperna, överlämnas till en partipolitiskt oberoende verksamhet med liknande syfte. Det sista årsmötet beslutar om fördelning av tillgångarna utifrån förslag framtagna av styrelsen.
Beslut om ändring av dessa stadgar skall fattas vid ordinarie eller extra årsmöte.